Storbloggare VS Privatbloggare


  VS. 
          Storbloggare                       Privatbloggare

I det här inlägget tänkte ta upp skillnaderna mellan storbloggare och så kallade privatbloggare.

Jag tror många någon gång har önskat att de var storbloggare som Blondinbella, Kissie, Kenza osv. Men varför? Är det just för att de tjänar pengar? Blir igenkända på stan? Eller får chanser att gå på stora event, får gratis saker hemskickade osv?

Nu tänkte jag ta upp några punkter som jag tycker är positivt/negativt med att vara stor- eller privatbloggare.

STORBLOGGARE:

Positivt:
  • Tjänar oftaste mer pengar än vad vanliga arbetande människor gör
  • Får stora möjligheter att testa på olika saker
  • Blir bjudna på saker de flesta skulle drömma om att få göra
  • Får gratisprodukter
  • Blir igenkända (som även kommer med på den negativa-listan)
Negativt:
  • Blir igenkända (vilket kanske inte är jättepopulärt vid alla tillfällen)
  • Kanske får ett dåligt rykte av folk som inte gillar vad de skriver
  • All kritik de får genom kommentarer osv
  • Stor del av deras tid måste läggas på bloggen, vilket kanske resulterar i..
  • Tänkbar dålig skolgång

PRIVATBLOGGARE:

Positivt:
  • Får ha sin blogg lite mer privat
  • Behöver inte känna sig ut-tittade och igenkända överallt
  • Behöver inte känna kravet att ägna lika mycket tid åt bloggen
  • Slipper komma in i blogg-dramat, vem gillar/hatar vem osv
  • Är mer anonyma och kan behålla sitt rykte
Negativt:
  • Får inte chansen att uttrycka sig bland en större grupp människor på samma sätt
  • Tjänar inte pengar på bloggningen
  • Får inte alla ovanstående erbjudanden om event osv
  • Får inte gratisprodukter hemskickade
  • Kanske inte känner sig lika uppskattad som en bloggerska med många läsare

Här har ni fått läsa lite av mina åsikter kring olika bloggtyper.
Själv är jag ju en privatbloggare med upp mot 50 sidvisningar per dag vilket är väldigt lite om man jämför med de större bloggerskorna. Visst har jag också önskat att jag vore en storbloggare och att många valde att läsa min blogg. Men samtidigt nöjer jag mig med att skriva lite då och då för att ge mina vänner någonting att läsa och kanske kommentera. Jag trivs med att inte bli igenkänd på stan, att kunna gå ut utan smink utan att alla ska titta och kommentera. Men som sagt, visst vore det kul att någon gång få prova på livet de stora bloggerskorna lever..

Kommentarer
Postat av: Erika

jag måste säga att jag skulle verkligen inte säga nej till att få gratisgrejer hemskickade. Tycker det är lite orättvist. Vi som INTE tjänar pengar på att blogga borde få gratisgrejer hem :D, storbloggarna kan köpa...

2009-06-19 @ 17:56:20
Postat av: Malin

SV: Jag håller med dig, absolut!! :D

2009-06-21 @ 19:28:28
URL: http://weeiihoouu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0